London – Byernes by

London er for mig, en pulserende by jeg forbinder med klasse og luksus. Byen over alle byer, hvor den succesfulde overklasse samles for at drikke te og spille polo. Hver gang muligheden byder sig, forsøger jeg at springe på et billigt fly med Ryan Air, mod netop denne overlegne nation, for også at få en bid af kagen. – Eller en slurk af teen, om man vil. En sådan storbyferie var jeg på sidst i sommers.
Jeg tog en uge ud af min kalender og dragede afsted mod den engelske hovedstad for at drømme mig væk fra den kedelige dagligdag i Danmark. Da jeg har været i London et par gange før, havde jeg i denne omgang fokus på at opleve noget udover det sædvanlige. Så her kommer nogle af mine highlights.

Den obligatoriske rute

Selvom at jeg havde bestemt mig for at opleve nye ting, kunne jeg ikke nænne at være kommet til London, uden at se de obligatoriske seværdigheder. Derfor tog jeg, med en ægte English Breakfast i maven, en hurtig gåtur omkring de vigtigste attaktioner. Her kom jeg omkring Westerminister Abbey, St. Pauls Cathedral, London Eye og Tower Bridge. Det var et hurtigt men særdeles glædeligt gensyn.
Bigben_London
London_eye
StPauls_London

Kultur, Kultur, Kultur

Som et nyt projekt havde jeg i denne omgang fokus på at udvide min kulturelle horisont, hvorfor jeg var på besøg hos en del museer. Herunder var bl.a. Tate Modern, som bød på en del moderne og eksperimenterende samtidskunst af kunstnere verden over. Det var virkelig spændende og inspirerende. Dog skal du nok afsætte minimum en halv dag af til dette, der er virkelig meget godt!
Tate_London
Tatemodern_London
Efter Tate tog jeg videre til Victoria And Alberts Museum, som bød på historiske genstande fra hele verden. Her kunne man bl.a. se redskaber, tøj og dekorationsgenstande fra forskellige tidsperioder i forskellige lande. Sidst men ikke mindst, var jeg på The National Gallery Museum, hvor jeg oplevede anerkendte danske malere som Vilhelm Hammershøi, Eckersberg og P.S. Krøyer hænge side om side med legendariske kunstnere som Van Gogh, Henri Rousseau og Paul Gauguin. Jeg kan garantere, at man bliver stolt af Danmark, når man står der. Alle tre museer er yderst anbefalelsesværdige.
VA-Museum
VA_Museum
Vilhelm_Hammershøi
Van_Gogh

Shopping level 2

Jeg erkender ærligt, at jeg er blandt de mange danskere, som ikke forlader London, uden en kontoopslugende shopping tur. Det er nærmest blevet et ritual, at jeg skal stå med lidt for mange kilo i lufthavnen inden check in. Men denne gang skulle være anderledes. I stedet for at begrave mig i highstreet kæder som Primark, Zara og TopMan, valgte jeg denne gang at gå high-end. Selvom at jeg på forhånd vidste, at jeg aldrig ville få råd til at nærme mig high-end mærkernes kollektioner, ville jeg alligevel give mig selv den oplevelse at begå mig i disse butikker.
Først og fremmest var jeg forbi de historiske high-end shoppingcentre Harrods og Selfridges. Her var brands som Balmain, Lanvin, Louis Vuitton og Christian Loubtion bare nogle få af det eksklusive udbud, der var at finde.
Efter at have sundet mig tog jeg videre forbi Burberrys ekstreme flagshipstore på Regent Street. Her blev jeg lukket ind i et eksklusivt univers med brandets nyeste kollektioner samt vintage elementer fra Burberrys tidlige dage, hvilket var en fed måde at formidle brand historien på. Oplevelsen i denne butik var ubeskrivelig. Det skal opleves.
Selfridges
Burberry
Sidst men ikke mindst var jeg forbi det ikoniske Vogue House i Mayfair. Jeg turde selvfølgelig ikke at gå derind. Men at stå derude og kigge op på den høje bygning, og tænke, at det netop er herfra, de store magasiner som britisk Vogue og GQ bliver produceret, var ret fantastisk. Dog har de en mindre magasinshop ved siden af, som jeg selvfølgelig aflagde en kort visit.
VogueHouse

Afslutning på toppen

Dagen blev afsluttet med en god film under åben himmel, på én af de mange rooftop cinema's i London. Disse åbne biografer er, med den lækreste udsigt over London, indrettet med barområde og minigolfbaner. En aldeles lækker måde at slappe af, og nyde en god film på en anderledes måde. Skulle du være sulten, er det også muligt at købe et let måltid. Jeg vil dog anbefale dig at booke dine billetter i god tid, da der ikke altid er ledigt ved de attraktive rooftops omkring London skyline.
Rooftop
Sådan kan man altså også opleve en storbyferie i London, byernes by. Vi håber, at vores rejseblog indlæg kan give dig inspiration til din næste rejse. //Meduschan