Danskerne Vil Have Mere Leg ind i Markedsføringen
Virksomheder har altid været interesseret i, at fange vores opmærksomhed, så de kan levere deres markedsføring og budskaber, og forhåbentligt have indflydelse på vores beslutningsprocesser. Hver eneste reklame vi ser i løbet af vores hverdag, har den mission: den skal få os til at se den, modtage budskabet, og købe produktet. Det er noget vi allesammen godt ved, og som vi da også anerkender værdien af. Ingen har lyst til at gå rundt i en verden fyldt med løsninger til diverse problemer, men uden en måde at kunne finde ud af, at disse løsninger eksisterer. Derfor tolerer vi reklamer: det er en effektiv måde for os, at finde ud af, at der eksisterer løsninger på vores problemer.
Men fordi visse virksomheder har været lidt for agressive med deres reklamer, så er denne tolerance dalende. Vi har allesammen set reklamer, der prøver lidt for hårdt, eller prøver at sælge ting der reelt ikke løser de problemer, de kædes sammen med. Reklamer for dårlige produkter, skader kommunikationen og troværdigheden for de reklamer, der rent faktisk sælger produkter der virker og skaber værdi. Det har gjort danskerne meget skeptiske overfor de budskaber der serveres igennem de typiske markedsføringskanaler, og det er til stor frustration for de virksomheder der ønsker at kommunikere til befolkningen omkring deres værdiskabende produkter og løsninger.
Den seneste trend i dansk markedsføring har dog vist sig at blive taget varmt imod, og skaber Retention til at fastholde kunder. Hemmeligheden ligger i, at få danskerne til at grine, eller på en anden måde have det sjovt. Det er et komplet brud med de traditionelle reklamer, der typisk præsenterer et problem, får modtageren til at genopleve og føle problemet, og så give dem produktet som en løsning. Det er ikke så underligt, at folk er blevet resistente overfor den traditionelle markedsføring: hvem har lyst til at blive manipuleret til at føle negative følelser, og så få skubbet en produktanbefaling ned i halsen? Nej, den går ikke længere. Nu må dem, der gerne vil markedsføre sig, gå ud og skabe positive oplevelser og følelser for forbrugeren.
Når man først har leveret en god oplevelse, og fået den potentielle kunde til at smile, så er de langt mere modtagelige overfor hvad man har at sige. Det giver også god rationel mening: hvis du er i stand til at skabe værdi i din markedsføring, så er du sandsynligvis også i stand til det med dit produkt. Markedsføringen bliver på den måde til en “smagsprøve” på ens evner og produktkvalitet, fremfor at være et manipulerende skub hen imod ens produkt. Forbrugeren kan nu igen nyde godt af, at de præsenteres for løsninger på problemer, og har endda et indtryk af hvor god kvaliteten af de foreslåede løsninger er.